Orealiserade bildidéers sista viloplats.


El Sueño, olja på akrylglas, 42x28 cm, 2007

onsdag, oktober 10, 2007

PAYBACK TIME

Nedan visas två oredigerade sidor ur ett skissblock. Här kan man spåra lite av utvecklingen bakom mina bilder. I första skedet kastar jag ner uppslag i den ordning jag kommer på dem. Ibland kommer bilderna till mig i någon slags vision, jag ser dem framför mig utan att veta vad de betyder. Fast oftast börjar det med att jag försöker iscensätta min upplevelse av någonting som jag funderar på utan att kunna reda ut, exempelvis förhållanden mellan olika motstridiga åskådningar eller begrepp. Sen kan jag lägga ihop och dra ifrån element från olika utkast tills jag uppnått en helhet som känns tillräckligt tydlig men ändå ogripbar på ett sätt som motsvarar min upplevelse.

Någon gång för drygt tre år sen dök orden PAY BACK TIME upp på ett pappersark bland mina skisser. Det är lite oklart om de här teckningarna handlar om att ge igen för någon oförrätt, eller om de gestaltar själva oförrätten. Den andra teckningen uppifrån på detta papper blev senare, nästan utan ändringar, till målningen "Utan öppning". Två av utkasten utvecklas vidare längst ner på nästa ark. Det högra av dessa förvandlas till slut till målningen "Fästman", medan det vänstra blivit det som fått axla titeln "Payback time". Fortfarande har det inte blivit någon målning, trots flera ytterligare skisser. Här finns väl också ett frö till teckningen "Uppkastning", som återges en bit längre ner i papperskorgen. (Klicka på bilderna för att se dem större.)























Inga kommentarer:

Bloggarkiv

Kontakt

yngve_radberg@bredband.net
Bloggtoppen.se