Som kommentar till en aktuell händelse i Lund och diskussionen på vilks.net kommer den här teckningen som jag gjorde när de bildstormande talibanerna härjade som mest i Afganistan. Det finns även en lätt tintin-influererad målning med samma motiv, men eftersom den verkar ha hamnat i Moderna Museets skräphög (dvs måleriförrådet) passar det bra att visa skissen här, tycker jag. I den ständigt pågående bildstriden tycks den ställa sig på ikonodulernas sida, på så sätt att den bildsätter ikonoklasmen. Samtidigt känns det som den på något sätt berör konflikten mellan ett holistisk och ett analytiskt (splittrande) tänkande.
Det går inte att länka till modernas samlingar, den som är nyfiken får göra en egen sökning på Moderna Museet. Verket heter "Splittring".
Den här bildkommentaren är kanske inte lika komplex, men i alla fall rykande färsk och visar att det trots allt kan finnas gemensamma nämnare hos vitt skilda kulturer.
Orealiserade bildidéers sista viloplats.

El Sueño, olja på akrylglas, 42x28 cm, 2007
- Om papperskorgen (3)
torsdag, oktober 11, 2007
Ikonoklasm
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Bloggarkiv
Kontakt
yngve_radberg@bredband.net
2 kommentarer:
Fina små teckningar som ger exempel på avledande relationell estetik. Ingenting går upp emot någonting att sikta på.
Och lite rättfram konstvandalism tillför ju snarast något till verket. Den undre bilden skulle för övrigt lika gärna kunna föreställa konstnären Alexander Brener i aktion efter ett kulturseminarium på Edsviks Konst och Kultur.
Skicka en kommentar