Orealiserade bildidéers sista viloplats.


El Sueño, olja på akrylglas, 42x28 cm, 2007

fredag, oktober 19, 2007

Tortyr

Jag när en hopplös dröm om att likt Goya fånga samtidens fasor i en serie "infall". Men mina patetiska försök i den riktningen överträffas på ett förintande sätt av alla de dokumentära bilder från världens konflikthärdar som finns att tillgå. Ännu en dröm i papperskorgen! Så istället för att visa mitt misslyckande visar jag idag verkligheten som överträffar dikten.

Av alla de bilder från irakkriget jag motvilligt fått för ögonen, finns det framför allt en som bränt sig fast. Den som följt mitt konstnärskap och dessutom är bekant med Goyas etsningar kan kanske förstå varför. Jag har försökt göra något med den som utgångspunkt, men mitt samvete förbjuder mig att visa resultaten. Bilden säger det som behöver sägas, det finns ingen möjlighet och ingen anledning att förändra den. Jag kan (av flera orsaker) bara önska att det var jag som hade gjort den, istället för personalen på Abu Ghraib.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

Kontakt

yngve_radberg@bredband.net
Bloggtoppen.se