Orealiserade bildidéers sista viloplats.


El Sueño, olja på akrylglas, 42x28 cm, 2007

tisdag, oktober 16, 2007

Nå?




















Vad händer här? Det vet jag uppriktigt sagt inte. Den här teckningen är ett exempel på en bild som kommit utan manual. Jag vill alltid att tolkningen ska vara fri, men just här har jag inte gjort någon medveten avvägning. Men det finns ingen möjlighet att inte tolka, processen startar automatiskt.

Min första tanke är naturligtvis att bilden säger något om mig. Den hukande mannen försöker uppenbarligen gömma sig bakom en mer rakryggad kvinna. Kanske har de tillsammans bestämt sig för att klaga på den barska tanten i lägenheten ovanpå. Men i sanningens stund visar sig mannens auktoritetsskräck vara starkare än hans heder. Inte någon smickrande tanke precis! Bäst att försöka hitta någon mer långsökt interpretation. Vänta nu, bilden handlar förstås om hur den tvivelsjuka (av tradition manliga) upplysningstraditionen hukar bakom den mer rättframma och dristiga feminismen när vår tids värderingar konfronteras med äldre fördomsfulla attityder.

Inga kommentarer:

Bloggarkiv

Kontakt

yngve_radberg@bredband.net
Bloggtoppen.se