Orealiserade bildidéers sista viloplats.


El Sueño, olja på akrylglas, 42x28 cm, 2007

onsdag, oktober 03, 2007

Drömmar

Kanske har jag till slut hittat en form för att visa utkast och uppslag till målningar som aldrig blivit av, eller som förändrats på vägen. Jag vill att den här sidan ska vara som en direktlänk från mitt arbetsbord förbi konstens traditionella sorteringsmekanismer. Innehållet kan därför säkert bli något oordnat, den som vill ha kvalitetssäkrade utsagor hänvisas till mina utställningar.

Först ut blir tre äldre teckningar med funderingar kring skillnader och likheter mellan dröm och vaka. Ofta, särskilt i det här fallet, utgår jag i de här första små skisserna, som är runt 4 x 6 cm, från en sorts vakendrömmar. Just de här har jag nog inte ens tänkt mig att göra målningar av.

(Texten ovanför den översta bilden är lite svårläst: "Ännu svårare än det är att upptäcka att man drömmer, är det att glömma bort att man är vaken.")






































5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Yngve! Jag ligger på sängen och läser Bergtagen. Hans Castorp har just skaffat sig ett par ljusbruna "lyxskidor" som han utforskar omgivningarna kring sanatoriet med. Settembrini har spelat sakkunnig vid inköpet. När jag lägger ifrån mig boken har korsryggen börjat värka och snoret rinner ur näsan på mig. Björklöven utanför sovrumsfönstret har en skarpt lysande gul färg. För ryggens skull borde jag ta en promenad runt Trekanten, men för förkylningens skull borde jag hellre dra täcket upp till hakan eller ta ett varmt bad. Klara är på dagis, Viktor är i skolan. Helena hämtar dem idag med bil och ger dem mat hos sig som hon brukar på måndagarna. Dina teckningar är som väntat briljanta.

Yngve Rådberg sa...

Tack, Petter!
Tycker du att jag borde odla en mer bloggig, mer dagboksmässig stil i mina små textsnuttar? Jag kan göra ett försök så här i marginalen.

Idag hade vi möte i ateljéföreningen, vi valde in en ny medlem. Han är sympatisk, du skulle gilla honom. Mycket ovanligt att så många som sex (inkl. den nye) befann sig i lokalerna samtidigt. Jag ringde Jocke klockan halv nio i morse för att fråga om han kunde komma på mötet. Han svarade – i Los Angeles. Efteråt gick jag en lång stund och försökte räkna ut hur mycket klockan kan ha varit där, försökte komma på åt vilket håll jorden snurrar. Jag tänkte på en jordglob som fanns hemma hos min mormor. Sen trampade jag i en geggig grop.

Anonym sa...

I en geggig grop? Usch då! Du har väl något rejält att sätta på fötterna i höstrusket?

Yngve Rådberg sa...

Jag trodde det, men mina jodhpurs börjar visst falla sönder efter mindre än ett års användning. Vad säger du, ska jag satsa på ett par ökenkängor istället?

Anonym sa...

Nja, ökenkängor är för all del snygga men det är inget man klafsar omkring i lervällingen med, och när marken täcks av hexagonal regelbundenhet behöver man något varmare. Vad ska jag föreslå? Graningekängor med raggsockor hade jag när jag var liten. Men nu minns jag plötsligt att jag skämdes över dem och att jag hellre ville ha ett par moonboots.

Hans Castorp har nu åkt vilse i alplandskapet och det drar ihop sig till snöoväder: "Han stakade sig fram runt hyddan för att orientera sig och konstaterade att han hade kommit från baksidan och alltså väl en timme - enligt hans egen uppskattning - haft den renaste och meningslösaste galenskap för sig. Men så gick det till, så stod det i böckerna. Man rände i cirkel, tröttade ut sig i den tron att det tjänade någonting till, gjorde en lång fånig båge som ledde tillbaka till sig själv liksom årets gycklande kretslopp. Så irrade man omkring och hittade inte hem."

Bloggarkiv

Kontakt

yngve_radberg@bredband.net
Bloggtoppen.se